כאוס בשבת: עשרות נפגעו במהומות מסתננים בתל אביב

בנצי לייזרוביץ 3 Comment on כאוס בשבת: עשרות נפגעו במהומות מסתננים בתל אביב

יותר מ-135 פצועים, בהם 49 שוטרים, 15 במצב קשה, ואדם אחד במצב אנוש, לצד 39 עצורים אריתריאים, בהתפרעויות קשות במהלך השבת. בהפגנת מסתננים מאריתראה בדרום תל אביב התפתחו מהומות קשות בין המפגינים לבין כוחות המשטרה. הם מוחים נגד כנס של תומכי השלטון באריתראה, שמתוכנן להתקיים. המפגינים פרצו מחסומי משטרה, יידו אבנים והשליכו קרשים. המפכ"ל אמר כי "אירוע קיצוני. ברף אלימות כזה, של אלות, ברזלים, סלעים, לא נתקלנו במדינת ישראל עד היום"

צילום: Omer Fichman/Flash90
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

החל משעות הבוקר נערכו כוחות גדולים של משטרת ישראל ומג"ב לקראת הפגנה מתוכננת של נתינים זרים מאריתראה, בהתאם לבקשת מובילי ההפגנה הוקצה מקום ושעה לטובת ההפגנה, אולם המפגינים הגיעו בשעה מוקדמת מאוד והחלו להפר את הסדר באזור רחוב המסגר ורחוב יד חרוצים, כאשר מפירי הסדר הפעילו אלימות קשה וונדליזם ברחובות העיר.

האלימות שהופנתה כלפי השוטרים הובילה לפציעתם של 49 שוטרים, חלקם פונו לבתי חולים לטיפול רפואי. במהלך הפרות הסדר הושלכו סלעים, מקלות, וכלי נשק נוספים שהופנו כלפי השוטרים ונתינים אריתראים ביניהם נפצעו עשרות שפונו לבתי חולים.

כדי לפזר את המתפרעים השתמשה המשטרה באש חיה. זו הייתה הפעם הראשונה מאז מהומות אוקטובר 2000, בימים הראשונים שלאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה, שבה עשתה המשטרה שימוש באמצעי זה בהיקף נרחב נגד מתפרעים בתוך הקו הירוק. השוטרים ירו לעבר פלג הגוף התחתון של המתפרעים, ואזרחים שמתגוררים באזור שמעו היטב את קולות הירי. זהו אמצעי חריג ביותר שאפילו בהתפרעויות בערים המעורבות בשומר החומות כמעט ולא נעשה בו שימוש.

כוחות המשטרה שפעלו בשעות האחרונות, חצצו בין ההמון ומנעו פגיעות נוספות בחיי אדם, תוך ביצוע מעצרים של 39 מפירי סדר באמצעות הפעלת אמצעים לפיזור הפגנות. וכעת המשטרה החזירה את השגרה לדרום תל אביב וכוחות משטרה גדולים נערכים למעצרים נוספים ולאבטחת בטחונו ושלומו של הציבור בדרום תל אביב.

במהלך הפרות הסדר, החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים: איכילוב, וולפסון , שיבא ומאיר, סה"כ 35 פצועים, מתוכם: 19 שוטרים במצב קל, ו- 16 נתינים זרים, בהם: 2 במצב קשה, 1 במצב בינוני עד קשה, 2 במצב בינוני, 11 במצב קל.

דובר מד"א, זכי הלר: "בהמשך לאירוע הפרת סדר אלימה בתל אביב, נכון לשעה זו (15:00) החובשים והפאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל- 114 פצועים, בהם: 8 במצב קשה, 13 במצב בינוני ו- 93 קל. בין הנפגעים קל 30 שוטרים, רוב הפצועים סובלים מחבלות ופציעות בין השאר מאבנים וחפצים שהושלכו. משעות הבוקר שרותי הדם של מד"א סיפקו לבתי החולים 130 מנות ומרכיבי דם".

סגן מנהל מבצעי, במד"א מרחב דן, ליאור מרמלשטיין: "משעות הבוקר כשהתקבלו קריאות במוקד 101 של מד"א על הפרות סדר אלימות בתל אביב, נערכנו בכוחות גדולים ומתוגברים של חובשים ופאראמדיקים עם אמבולנסים , ניידות טיפול נמרץ, אופנועי חרום של מד"א ורכבי הצלה יעודיים, התחנות תוגברו במתנדבים וכוננים , עד לשעה זו צוותי מד"א העניקו טיפול ל- 114 נפגעים, בהם: 8 במצב קשה ו- 13 במצב בינוני, בין הפצועים 30 שוטרים במצב קל. אנחנו ערוכים בכוננות מיוחדת ופרוסים בשטח על מנת להמשיך ולהעניק טיפול רפואי במידת הצורך."

בינתיים, במשטרה מנסים למנוע את התחדשות העימותים – וסגרו את בתי השיכר (חמארות) בדרום תל אביב "למניעת תקיפות הדדיות וסיכון חיי אדם".


המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי אמר כי "אירוע קיצוני. ברף אלימות כזה, של אלות, ברזלים, סלעים, לא נתקלנו במדינת ישראל עד היום". לדבריו: "ככל הנראה יש הכוונה מחו"ל. כרגע השטח בשליטה מלאה. יש היערכות כרגע לשלושה מעגלים – המעגל קודם כל של המחאה שהייתה על מנת שלא תפרוץ פעם נוספת, ההיערכות לקראת קפלן הערב והיערכות בכללי לתת מענה להתרעות הפח"ע שיש לנו".

"אנחנו כל הזמן דרוכים לאפשרות של התפתחות מחאות במקביל. אני מקווה שלא נצטרך, אבל אם נצטרך נדע מה לעשות", הוסיף המפכ"ל. "למרות הקיצוניות שהגענו אליה בשיא, עם כוחות שנקלעו לסכנת חיים ונאלצו לבצע ירי חי – הייתה השתלטות על האירוע ולא אפשרנו לאירוע להתפשט לשאר הרחובות".

לגבי העצורים, אמר שבתאי: "כל מי שיש לו מעמד נטפל בו על פי דין, בהתאם להפרת הסדר שהוא ביצע. אם ניקלע לכאלה שאין להם מעמד והגיעו לפה בצורה לא חוקית כמובן הטיפול יהיה אחר יש כרגע תיאום בין-משרדי לגבי הנושא הזה". בתשובה לשאלה אם נשקל גירוש, ענה: "זה לא יטופל ברמה שלנו".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ראש הממשלה קיבל עדכון מהשר לבטחון לאומי והמפכ"ל על הפרות הסדר בתל אביב. ראש הממשלה הנחה לפעול להשבת הסדר הציבורי. ולאחר צאת השבת נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא החליט לכנס צוות שרים מיוחד על מנת לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא-חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש. בהודעה נכתב כי צוות השרים יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר גיבה את השוטרים שעשו שימוש בירי של אש חיה ואמר "אני שולח איחולי החלמה לשוטרים שנפצעו, ומגבה את השוטרים".

יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב ואמר: "בהתפרעויות השבת, שהיו רק הפרומו למה שמחכה לנו אם לא נחזיר את המסתננים לארצות מוצאם, יש אחראי אחד בלבד: בג"ץ. שנים אנחנו מתריעים, שנים שבג״ץ מונע כל פעולה שתאפשר להשיב את המסתננים לביתם. לכן בדיוק אנחנו מובילים את התיקונים במערכת המשפט שיאפשרו לנבחרי הציבור לקבל החלטות ולבצע אותם עבור אזרחי ישראל, שלומם וביטחונם".

ח"כ טלי גוטליב אמרה הערב "שוטרים יקרים, אנחנו מגבים אתכם באופן מלא להשתלט על בריונות מסוכנת של אריתראים עם אלות ואבנים שביצעו מופע אימים אלים להחריד".

ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד אמר: "אני קורא לרפורמה משפטית עכשיו". והוסיף: "אין סמכות בלי אחריות – רפורמה עכשיו! שופטי בג"ץ מסכנים את קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. פסילת חוקי הכנסת שנועדו להרחיק מפה מסתננים, נעשו בניגוד לחוק ובקוצר רואי משווע של שופטי בג"ץ. היום טעמנו שוב כיצד זה מתפוצץ לנו בפנים. אני מחזק את ידי השוטרים שמחרפים נפשם בהגנה על אזרחי ישראל".

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ: ״מה שקרה היום ברחובות תל אביב – אינו מחאה לגיטימית, אלא אלימות קשה. יש למצות את הדין עם הפורעים, להשיב את הסדר, ולהפיק לקחים מהאירוע האחרון ומהפגיעה הכוללת במשילות תחת הממשלה הנוכחית. כל זאת, ללא קשר לצורך לגבש מדיניות שתטפל בבעיית מבקשי המקלט, לטווח הארוך.״

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "ישראל היא מדינת חוק. מי שמתפרע ברחובות, משחית חנויות ומרים יד על שוטרים – חייב להיענש בחומרה ולהיות מגורש לאלתר. כל מי ששוהה כאן חייב לכבד את החוקים שלנו"



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 3

    רק בגלל זה צריך רפורמה משפטית
    כמה פעמים רצו להעיף אותם ובג"ץ דחה

  2. 2

    משטרה חלשה, אם זה היה חרדים הם היו יורים בהם אש חיה.

  3. 1

    גנץ חבל על הדיבורים אין לך ולכל השמאלנים רשות דיבור הכל בגללכם מה שקורה במדינה של עם ישראל